Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 3, ungerska 760 äventyr

black
Äventyret fortsätter...

black
På torsdagsförmiddagen tog vi oss till Budapest Nyugati Pályaudvar (visst é ré ett underbart obegripligt språk, ungerskan!) och letade rätt på 10.20 snälltåget mot Zahony.

Fem biljetter för fram- och återfärd hade madam bastanta i biljettluckan på Keleti Pályaudvar på nåder sålt till oss redan kvällen innan. Eftersom tariffen är helt kilometerbaserad har ungerska lokalbiljetter ingen bestämmelsestation utan bara utgångsstation, hur många kilometer därifrån den är giltig och giltighetsdatum angivet. Exakt vad det kostade kommer jag inte ihåg, men inte särskilt dyrt var det inte i alla fall.

black
På sin väg mot Zahony längst borta vid ukrainska gränsen i nordost stannade tåget till i Cegléd sydost om Budapest där vi bytte till det anslutande lokaltåget..

black
..mot Kiskunfélegyháza.

Ungernkarta hos Trainspotting Bükkes

black
Tågmöte någonstans på den elektrifierade men enkelspåriga och lokalbevakade sidolinjen. V43 är det "lilla" elektriska standardloket i Ungern, ett fyraxligt boggilok för 25 kV/50 Hz med sth 120 km/h byggda från 1963 och framåt.

black
I Kecskemét gick vi av för att byta till ett smalspårigt tåg mot Kiskunmajsa, en station som även tåget vi gick av stannade vid, fast en god stund innan vi skulle komma dit...

black
Vi försökte fråga oss fram till smalspårsstationen Kecskemét KK (smalspår = keskeny = KK) som skulle ligga någon kilometer bort.

Engelska eller tyska hittade vi ingen som pratade, men på blandspråket förstod vi det som att man bara skulle åka med busslinje två och sedan... Busslinje två hittade vi aldrig, inte heller någon linjekarta eller något annat som beskrev hur lokaltrafiken i Kecskemét fungerade. Så till slut gav vi upp och tog en taxi (fegt, jag vet...) för att inte missa tåget vidare.

black
Efter en något trång taxiresa genom Kecskemét blev de fem resenärerna avsläppta vid en vägkant och den smalspåriga expeditionen kunde börja...

black
Den idylliska smalspårsstationen Kecskemét KK ligger lite inklämd mellan en godsbangård och vägbron över densamma. Fram till slutet på 1960 talet fortsatte tågen i gatan in till stadens centrum. Spårvidden för Kecskemét systemet är 760 mm, Österrike-Ungersk standard, och banlängden är 98 km.

black
Avgångstavlan. Tre tågpar om dagen går det på linjerna till Kiskörös respektive Kiskunmajsa. Banan till Kiskunmajsa öppnades 1928, och den till Kiskörös så sent som 1951, men de äldsta delarna kommer från en industribana vid Bugac som öppnades 1917.

black
Bortanför "personbangården" ligger smalspårets minst lika idylliska lokstation.

black
Tysken från Stocksund ordnade snabbt och smidigt ett studiebesök på lokstationen.

black
Hjulsvarven i arbete.

black
Och ett ånglok som används i "nostalgi" och extratåg.

black
Lokputsning. Det saknades inte direkt personal för att hålla smalspåret rullande, och de verkade stolta över sin arbetsplats och tycka att det var kul med utländskt besök.

black
Det ankommande tåget från Kiskunmajsa växlas upp till lokstallet och..

black
..kopplas till den vagn som ska bli tåget till Kiskörös. Mk 48.2 loken är byggda 1960-61 av Rába i Györ.

black
Vårt tåg växlas ihop och fram till "plattform". Det verkar inte heller vara brist på lok..

black
..eller vagnar. Resenärer är det nog den största bristen på... De gröna vagnarna med öppna plattformar används i "nostalgitåg", och de nyare blåa vagnarna med inbyggda plattformar i de reguljära tågen. Två typer finns, med och utan resgodsutrymme.

black
Strax dags för avgång från Kecskemét. Till vänster monteras plåtar för att samla in ev. spill vid tankningsplatsen, modernt tänk hittar även hit...
Tysken från Stocksund och Konsulten pratade in sig i hytten medan vi andra tog plats på den ensamma passvagnens träbänkar och plockade fram bröd och utsökt ungersk salami från närbelägen butik.

black
Första stationen är Törökfái, här delar sig linjerna mot Kiskörös respektive Kiskunmajsa. Lokföraren och konduktören är på väg in i stationshuset för att göra innanmälan till tågledaren. Som jag fattade det kör man med någonting liknande FÖT.

black
Törökfái bytte vi plats mellan förarhyttsåkning och picknickätning. Mk 48 känns som en boggiversion av Z4p...

Dieselhydraulisk med hög och lågväxel (men hydraul även på högväxeln), gaspådrag i ratten som föraren håller i vänsterhanden och direktbroms i höger, K8-ventil (heter den "bakvända" väll?) för tågbroms framför föraren finns endast på högersidan, annars är det mesta dubblerat på vänster sida. Tågbromsen var kopplad men användes inte. Tidtabell och order i blocket på "förarbordet" i mitten.

black
Framåt över slätten, Pustan är platt... Sth 35 km/h på den norra delen av banan samt en och annan 20 nedsättning, sth 20 km/h på den södra delen... Godstrafiken är nedlagd sedan 1980 talet (Kecskemét systemet var det enda i Ungern som körde med överföringsvagnar) och den lokala persontrafiken går främst till byar med mycket dåliga vägförbindelser.

black
Ville vi prova att köra? Naturligtvis! Statstjänstemannen var först ut, därefter var det Den Folkvaldes tur.

Under körningen förklarades det viktigaste i SÄO och skyltning på ungerska, några ord tyska och med penna på baksidan av en order. Viktigast att fatta var orienteringstavlan för trafikplats, för då gällde det att hålla utkik efter en hållplatstavla på en stolpe någonstans i gräset. När man väl stannat kunde man upptäcka en hållplatskur i någon buske och några tanter som dök upp från ingenstans och klev på tåget...

black
Det är gott om luft i tidtabellen, vid Bugac som ligger ungefär mitt på banan var vi tidiga och här kunde man stänga av motorn och öppna luckorna för att få lite kylning. Lokföraren passade också på att förevisa maskineriets uppbyggnad för "eleverna". Förhållandet mellan motor och motorrum är också ungefär detsamma som på Z4p...

black
Några minuters uppehåll även i Szank. Lika oanvänt sidospår som på de andra mellanstationerna.

black
Sjüsst bekvämlighetsinrättning.

black
Så var vi framme vid Kiskunmajsa KK, 52 km från Kecskemét, efter över två och en halv timmes resa. Smalspårsstationen är som synes bara ett enkelt spår som slutar i en grushög tvärs över några spår från normalspårsstationen.

black
Den gamla smalspårsstationen ligger bakom kurvan och passeras innan tåget stannar vid den "nya" stationen. Tåget backas dit upp, gör rundgång och backas tillbaks innan återfärden. Vi tackade för turen och..

black
..gick över till normalspårsstationen där lokaltåget till Kiskunfélegyháza rullade in någon minut senare. Men mer om det nästa gång...

Nästa del


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp